Vitamin D

Vitamin D může být překvapivě jednoduchým řešením doopravdy velkého množství vleklých onemocnění. Jeho nedostatek je takřka civilizační chorobou, podle některých zdrojů jím trpí téměř šedesát procent populace. S tím je spjato bujení některých nemocí, ať už to je chronické onemocnění ledvin, chřipka, osteoporóza nebo rakovina. Proč je vitamin D pro tělo tak důležitý, jak zjistíme, jestli ho máme dostatek a jak ho případně získáme?

Získat dostatek vitaminu D je pro současného moderního člověka poměrně obtížné. Vitamin D se totiž běžně tvoří v kůži působením slunečního svitu. Takže čím méně kůže slunci vystavujeme, čím vyššími ochrannými faktory se mažeme, tím méně vitaminu D máme. A jak tedy skloubit potřebu syntézy vitaminu D a ochrany pokožky? A můžeme vitamin D získat i jinak?

K čemu potřebujeme vitamin D

  • Reguluje hladinu fosforu v krvi
  • Ovlivňuje metabolismus vápníku
  • Zabraňuje řídnutí kostí a posiluje jejich budování
  • Působí proti kardiovaskulárním onemocněním
  • Příznivě ovlivňuje průběh diabetu a zabraňuje jeho vzniku
  • Posiluje imunitní systém (jeho nedostatek může být příčinou častých chřipek, resp. jejich „nevyléčitelnosti“)
  • Působí příznivě na srdeční činnost
  • Ovlivňuje příznivě fungování mozku
  • Omezuje vznik rakoviny tlustého střeva, prsou a prostaty
  • Ovlivňuje také například vznik a průběh roztroušené sklerózy
  • Souvisí se syndromem suchého oka a okulární degenerací
  • Jeho nedostatek dává prostor pro vznik závažných autoimunitních onemocnění
  • Ovlivňuje vznik a průběh depresí (existují terapie světlem, které stimulují produkci vitaminu D u pacientů s depresemi)
  • Vitamin D dokonce ovlivňuje metabolismus tuků, jeho nedostatek může vést ke zvýšenému ukládání a horšímu spalování
  • Jeho zvýšenou potřebu mají těhotné a kojící ženy, děti a staří lidé

Jak jinak než na sluníčku?

Pokud se chcete vyhnout doplňkům stravy, vitamin D je možné získávat v omezeném množství z potravin. Ovšem nejpřirozenějším zdrojem (až 80 % jeho produkce) je vystavení se slunečním paprskům. Nicméně zdroje vitaminu D jsou velmi omezené. V podstatě jediným významný jsou ryby ze studených moří – tuňák, losos, makrela. Dalšími zdroji jsou vaječný žloutek nebo mléko.

V západních zemích jsou vitaminem D běžně obohacovány potraviny jako cereálie, pomerančový džus a mléko, u nás je zatím rozšíření takto upravených potravin zanedbatelné.

Doporučení

Vitamin D je důležitý zejména pro lidi trpící některou z uvedených nemocí. Jeho zvýšená potřeba je při vývoji nebo v ohrožení organismu, proto ho více potřebují malé děti a lidé nad 65 let. Obecně mají k jeho nedostatku sklon spíše ženy, ale je to dáno i tím, že mají jeho vyšší potřebu.

Pokud máte pocit, že trpíte nedostatkem vitaminu D, je třeba nechat si udělat u lékaře krevní rozbor a informovat se, jestli je pro vás vhodné systematicky pracovat na jeho doplnění.

A jak to máte vy s vitaminem D? Dodáváte jej formou doplňku stravy? Pokud ano, od jaké firmy? Napište do komentářů.

Tisk

Napsat komentář