Pšeničné klíčky v kuchyni

Přemýšlela jsem, co v mé kuchyni je nejoblíbenější potravina, produkt ap., který nejvíce používám a kupuji. Po zamyšlení a nahlédnutí do mé „špajsky“ jsem přišla na to, že se jedná o pšeničné klíčky. A není to asi náhoda, když se zamyslím nad zdravotními přínosy pro zdraví, dále co pšeničné klíčky obsahují, ale i jeho využití v kuchyni.

 

Pšeničný klíček je malý a ne nadarmo se říká, co je malé, to je i dobré. Pšeničný klíček je kromě složitých sacharidů napěchován bílkovinami a dobrými tuky, které stabilizují hladinu cukru v krvi a zahánějí hlad. Je plný vitaminů a minerálů, včetně zinku, selenu a hořčíku, které pomáhají regulovat hladinu cukru v krvi.

Pšeničný klíček a jeho hodnoty pro zdraví

Hořčík je všeobecně bojovník proti cukrovce, což dokazuje i fakt, že harvardští vědci monitorovali příjem hořčíku u více než 127 tisíc mužů a žen, kteří cukrovkou nikdy netrpěli. Po 18 letech u žen a 12 letech u mužů zjistili, že lidé jejichž strava obsahovala nejvíce hořčíku, měli o 34 % nižší pravděpodobnost onemocnění cukrovkou 2. typu v porovnání s těmi, kteří jedli hořčíku méně.

Pšeničné klíčky a jejich zdravotní přínosy pro naše zdraví

Perlou pšeničných klíčků je vitamin E – mocný antioxidant, který brání poškození buněk volnými radikály „bludnými“ molekulami, které jsou podezřelé ze spoluúčasti na vzniku chronických stavů jako např. onemocnění srdce, šedý zákal a Alzheimova nemoc. Nejen hořčík, ale i strava bohatá na vit. E pomáhá proti cukrovce.  Dobré tuky v pšeničných klíčcích spolu s rostlinnými steroly, které snižují cholesterol, také pomáhaly snižovat hladinu škodlivého cholesterolu (LDL). V jedné studii inzulínové rezistence a aterosklerózy měřili vědci z Jihokarolínské univerzity po dobu 5 let hladinu vitaminu E v krvi u téměř 900 lidí, kteří neměli cukrovku. Zjistili, že mezi těmi, kteří neužívali vitamin E jako doplněk výživy, měli ti s nejvyšším množství vitaminu E v krvi o 88 % nižší pravděpodobnost onemocnění cukrovkou 2. typu v porovnání s těmi, kdo měli hodnoty nejnižší.

Co nám přinese jedna porce pšeničných klíčků? 1 porce = 2 lžíce výživné pochutiny obsahuje přibližně 220 Kj, 5 g bílkovin, 3 g vlákniny, více než 20% doporučené denní dávky (DDD) vitaminu E, vitamin B(thiaminu) a zinku a také více než 15% DDD vitaminu B(kyseliny listové) a železa.

Rada z kuchyně

Začněte pšeničné klíčky používat do müsli, ovesné kaše, pečiva i drobenek. A rada na závěr: jakmile balíček klíčků otevřete, uložte ho do lednice, abyste předešli žluknutí. 

Nejčastější použití je přidat do nízkotučného bílého jogurtu lesní plody, pšeničné klíčky  a opražené nasekané oříšky. Nejčastěji přidávám tyto klíčky do koktejlů z ovoce a jogurtu či tvarohu. Můžete je přidat také do těsta na lívance, pizzu, palačinky, sladké i slané koláče. Pokud obalujete kuře nebo rybu, smíchejte strouhanku z celozrnného chleba se směsí z pšeničných klíčků, nastrouhaného parmazánu a petrželky. Jelikož miluji ovesné kaše, tak z klíčků tuto kaši vařím, ale můžete ji posypat na povrch kaše. Na povrch můžete posypat – ozdobit i vařenou zeleninu v páře anebo zelené saláty, aby křupaly a chutnaly po oříšcích ap. Využití je spoustu.

Příště vám přiložím nějaký recept s těmito pšeničnými klíčky………Pokud se vám článek líbil, dejte „Like“ a přidejte si tyto klíčky do vašich receptů, které můžete i zaslat, ráda je tady připíšu na webové stránky.

Tisk

Napsat komentář